Geen bericht is goed bericht - Reisverslag uit Cusco, Peru van Maria Sonneveld - WaarBenJij.nu Geen bericht is goed bericht - Reisverslag uit Cusco, Peru van Maria Sonneveld - WaarBenJij.nu

Geen bericht is goed bericht

Door: mariasonneveld

Blijf op de hoogte en volg Maria

26 April 2011 | Peru, Cusco

Ik heb uit verschillende hoeken begrepen dat er gesmacht wordt naar een update. De tijd gaat ook zo snel: hier in Cusco lijken de weken te weinig dagen te hebben en de dagen te weinig uren.

Ons eerste weekend in Cusco, drie weekenden geleden alweer dus, was super relaxed. Van het zonnetje genoten, McFlurry ijsjes gegeten en (ja alweer) nog meer souveniertjes gescoord en bijgekomen van een volle week vrijwillgerswerk én Spaanse lessen elke dag. Die zondag waren er ook verkiezingen in Peru, verplicht voor alle Peries va 18 jaar - anders moet er een serieus hoge boete betaald worden. Onze familie is nogal politiek actief en heeft ons van alles uitgelegd over de in´s en out´s.

Ondertussen werkt Jorine nu niet meer in de kliniek (waar ze niet eens echt werk uitvoerde), maar helpt nu ´s ochtends in een tehuis met lichamelijk gehandicapten. Haar hulp wordt daar erg op prijs gesteld, hartstikke leuk dus! Ik vind mijn vrijwilligerswerk wel okay, maar mn begeleider Fanny is niet heel erg hartelijk en open of geinteresseerd. Ik vraag me bijv. af of ze uberhaupt weet dat ik uit Nederland kom. En, eerlijk gezegd onder ons, volgens mij is met kinderen werken niet echt voor mij weggelegd ;-) De meiden zijn best lief en schattig met hun grote donkere kijkers, maar de chicos halen af en toe (elke dag wel een paar keer) het bloed onder mn nagels vandaan. Ik wil het werk wel doorzetten, want ik zie in dat mn hulp welkom is, ookal wordt dit nooit harop gezegd.

We zitten nu al ruim drie weken in Cusco. We hebben besloten om twee weken eerder dan gepland verder te gaan met rondreizen, om meer van Peru te kunnen zien, en stiekem zijn we ook aan het verzinnen om Equador met een bezoekje te vereren. Over Equador hebben we aardig wat leuke verhalen gehoord en dingen gelezen.
Twee weekenden geleden hebben we een zogenaamde ´bileto turistico´ gekocht, waarmee je tien dagen lang alle ruines en musea in en rond Cusco kunt bezoeken. Wij hebben alleen de weekenden vrij, dus dat weekend en afgelopen weekend hebben we met ons Duits huisgenootje Sarah en haar Canadese vriendje Travis ons ingezet om alle ruines te bezichtigen. Twee volle maar toffe weekenden: fijn om de stad even uit te zijn ook, ´s avonds uit eten in de stad na een dag veel lopen en bijkomen van de ´werkweek´. Beetje jammer dat hoogstwaarschijnlijk Travis zn camera gestolen is door onze taxista César, waarmee we drie lange gezellige dagen de pad op zijn geweest, en die zo aardig en leuk en grappig leek... Dit bewijst maar weer dat je nooit voorzichtig genoeg kan zijn en altijd op je spulletjes moet passen.

We maken van alles mee: van uitjes met Proyecto Peru, spannende overvolle busritten naar en van ons werk en school (als je denkt dat er niemand meer bij past, passen er met gemak nog drie extra Peries bij), het eten van rijst voor lunch en diner (elke dag ja) tot salsadansen (althans, we proberen salsa te dansen). Ook heb ik twee weekenden geleden een modeshow gelopen! Samen met mijn Belgisch huisgenootje Anneleen. Super spannend en eng, maar het was te gek en swingend en de jurkjes waren zooooo mooi. Ik moet misschien maar eens uitvinden hoeveel een pakket naar Nederland opsturen kost...
Afgelopen week was het Semana Santa, de week voor Pasen dus. Donderdag hebben we met onze familie een 12-gangen lunch op: twee soepen, twee hoofdgerechten en acht toetjes! Wat wil je nog meer? Ik kon na deze 12 gangen niets meer op. En deze lunch werd de volgende dag bij onze Spaanse lerares Sylvana thuis vrolijk herhaald... zoals je wellicht begrijp hebben Jorine en ik het hele weekend niet veel gegeten.

Vanaf nu heb ik nog maar twee uur Spaans les per dag, ipv vier, dus ´s middags wat meer tijd om bij te komen van het werken met de kindjes, een brownie te maken, en van het zonnetje te genieten, want die schijnt hier, net zoals bij jullie, echt volop.

Laten jullie weten hoe het met jullie gaat? Jullie mogen naar mijn zogenaamde avonturen nieuwsgierig zijn, maar ik ben ook benieuwd naar de gang van zaken aan het thuisfront!

Hasta la proxima

  • 27 April 2011 - 02:34

    Maria Sonneveld:

    Ojaaa, dat was ik vergeten te vertellen: bij de fotos ´forever young´ hoort een uitleg. We hebben afgelopen weekend een Inka ruine bzocht (Tipón), en hebben daar gebadderd in een waterstroom waar vroeger de nobele Inkas zich badderden. Want dan, volgens onze taxista Cesar, blijf je altijd jong en er gezond uitzien, net zoals hijzelf...

  • 27 April 2011 - 06:10

    Britney:

    Oooh mariah and jo-rina ik mis jullie! Fijn dat jullie het nog steeds tof vinden, de avonturen klinken top :-D. Update over het terug zijn: na een week gevuld met rosé en etentjes moet ik weer hard aan de studie.. erg raar om weer in de anonieme massa in utrecht deel te nemen, maar gelukkig staat roxaan me bij ;-). Liefde en veel plezier!

  • 27 April 2011 - 07:04

    Auroor:

    Mariaaaamariaaaa

    8 toetjes???? Dat MOETEN we als je thuis bent herhalen!!! hihi
    HIer alles goed! Stuur je zo een langere mail!
    Dikke zoenen vanuit een zonnig zomers Middelburg :)
    xxx

  • 27 April 2011 - 09:53

    El Viejo:

    Son buenas noticias y imagenes estupendos! Comer y beber son todavia importantes pero ves y visitais muchos tambien. Estamos muy bien aqui. Hasta luego!!!!

  • 27 April 2011 - 13:25

    Marloes:

    Coole belevenissen Maria! Wat moet je eigenlijk doen met de kindjes?
    Hier genieten we van eerste gelukte catamarantochtjes en eerste mislukte bbq'tjes :-).

    X!

  • 28 April 2011 - 09:02

    Ionne:

    heeej Maria,

    Leuk om weer een berichtje van je te lezen! Het was inderdaad al weer even geleden.
    Hier schijnt vandaag de zon eventjes niet meer. Maar dat vind ik niet zo heel erg eigenlijk want ik moet vandaag van mijzelf huiswerk maken. Dat lukt niet zo goed als de zon zo hard schijnt. Maar ik moet zeggen dat ik wel vrolijker wordt van een zonnetje.
    Ik word ook vrolijk van je leuke verhalen en foto's :)

    xxx ionne

  • 30 April 2011 - 07:58

    Marit:

    He Maria!!!!

    Wat leuk om weer eens wat van je te lezen. Zeer herkenbare verhalen over het vrijwilligerswerk. Je komt helpen maar ze doen gewoon of je een onwetende buitenlander bent. Gewoon doorzetten en je eigen doel voor ogen houden!
    Vandaag is het Koninginnedag, ik ga straks naar Eline om vanuit haar garage rommelmarktje te spelen. Vanavond komt Dean Saunders en Ali B. Misschien dat ik ff snel een kijkje neem en dan de kroeg in duik.
    Jij ook een fijne dag vandaag en tot lezens!

    Groetjes en xxx

  • 03 Mei 2011 - 08:00

    Janita:

    Hoi Meid,

    Heerlijk om weer van je te lezen. Wat een prachtige foto's, wat zie en beleef je toch veel. En dan je modeshow! Wow, is dat niks voor je?
    Iets van hier: Samen heb ik met je moeder een prachtig tafeltje met herinneringen gemaakt voor Marjolein. En ja, daar horen natuurlijk ook foto's van jou bij. Erg leuk geworden. Zelf ben ik een week wezen treinen in Groot Brittanie, Wat een gaaf land. Vooral de Highlands, alhoewel de bergen waar jij naar kijkt hoger zijn, maar toch hartstikke leuk. Krijg je moeder niet zo gek jammergenoeg, zij heeft teveel getreind. Meid geniet ze liefs xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maria

Actief sinds 17 Nov. 2010
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 29713

Voorgaande reizen:

12 Maart 2014 - 01 Januari 2015

Australia

15 Juli 2014 - 07 September 2014

New Zealand

02 Februari 2011 - 01 Juli 2011

Zuid-Amerika

Landen bezocht: